Informasjonsside om HELFO & NAV-refusjon hos tannlege
I Norge må friske voksne som regel betale selv for tannbehandling, men unntak gis for bestemte tilstander eller situasjoner. Mange pasienter er ikke klar over at de kan få betydelig økonomisk støtte til tannbehandling under visse forutsetninger. Vi i Ty ønsker å hjelpe pasienter med informasjon for få dekket de tannbehandlingsutgiftene de har rett på gjennom HELFO og NAV sine refusjonsordninger.
Direkteoppgjør med HELFO
HELFO (Helseøkonomiforvaltningen) er en økonomisk støtteordning for spesifikke pasientgrupper og tilstander. Hos Ty benytter vi direkteoppgjør med HELFO, slik at du får refusjonen direkte avregnet på regningen. Dette gjelder både vanlig HELFO-refusjon og trygderefusjon ved yrkesskader/ulykker.
Noe som betyr at:
-
Refusjonsbeløpet trekkes direkte fra regningen din (så du slipper å legge ut hele beløpet og søke refusjon i ettertid)
-
Vi håndterer all dokumentasjon og administrasjon på dine vegne
-
Fordelen med et privat tilbud er blant annet kortere ventetider og mer fleksibel timeplan
Viktig: Bruker du tannlege uten direkteoppgjør, må du legge ut hele beløpet og vente på refusjon. Søknadsfristen er 6 måneder fra behandlingsdato 5.
Ofte stilte spørsmål om HELFO-refusjon
Vi følger HELFOs og Helsedirektoratets nasjonale regler, med Trøndelagsspesifikke detaljer beskrevet nedenfor:
Er det noe du lurer på?
Å ta steget for bedre tannhelse er ikke enkelt for alle.
Dette har vi full forståelse for, så om du lurer på noe - ikke nøl med å ta kontakt 😁